הכנת מחמצת שאור

IMG_1165
לחמניות שאור טריות וריחניות | צילום ; טל סיון צפורין

לחמי שאור אמיתיים, ריחניים ופראיים תופחים בעזרתם האדיבה של שמרי בר טבעיים הנמצאים באוויר הפתוח, בקליפת תפוח בשל שנפל היישר מהעץ, בבקבוק יין אדום ישן, בתפוח אדמה, דבש, בכפות ידיים מלאות קמטי חיים ועוד…..מערבבים קמח ומים בקערה רחבה ומניחים באוויר הפתוח במשך שבוע ימים. מקפידים על זמני ההאכלה קבועים וקפדניים, מים נקיים, ערבוב תמידי וקמח משובח וטרי עד שאותם שמרי בר "מכשפים" את הבצק ומתיישבים בתוכו לתמיד …אז הוא הופך לפיסה ספוגית, תוססת, מבעבעת, יחודית ומלאת חיי נצח ……לאותה מחמצת שאור יקרת ערך המתגלגלת מידיו של אופה לאופה ומכיכר לחם אחת לאחרת.

cropped-cropped-image411.jpeg

אפיית לחמי שאור, איננה מדע מדוייק כלל וכלל והלחמים הראשוניים שתאפו יהיו בתוליים בעלי טעמים עדינים, התאפיינו בבועות אוויר קטנטנות ובארומה נעימה ושקטה אבל יגרמו לכם ולשאר בני הבית לאושר גדול { מה יותר כיף מלהוציא מהתנור מגש של לחמניות שאור ריחניות וטריות מעשה ידיכם ולהגיש לצד שמן זית טרי מתובל בבלסמי ובמלח גס !!!!!! } בשונה מהאפייה והטכניקה של לחמי שמרים מהירים, לחמי שאור תופחים שעות ארוכות במקרר ומחוצה לו ומקבלים את טעמם האחר והשמיימי בזכות אותם תהליכים איטיים וסודיים המתרחשים בקערות בצק עטופות וריחניות { אותם תהליכים אשר הופכים את הלחם לבריא מאוד, קל לעיכול וידידותי לבטן } לעולם אין כיכר דומה לרעותה והלחמים שנשמרים ימים ארוכים מלאים בטעמים פראיים וייחודיים של ממש.

cropped-cropped-image8.jpeg

את לחם השאור הראשון שטעמתי קניתי מאופה בכפר קטן בגליל שמכרה לצד כיכרות לחם שאור יפהפיות גם לאבנה ביתית משובחת, שמן זית נהדר וצרורות ירקות טריים. הכיכר הייתה טעימה ומושלמת, לאישה היו כפות ידיים עדינות ומלאות בקווי חיים יפים. באותו הערב כבר עמדה קערה רחבה עם קמח ומים שערבבתי בכף עץ והנחתי קרוב לאדן החלון, מנסה להבין לבד את הפילוסופיה של לחמי השאור, מקפידה להאכיל מידי יום בקמח ובמים נוספים ולדמות תנועות לישה מכניסות אוויר וחיים אל תוך הבלילה.

IMG_1291
צילום: טל סיון צפורין

ביום השביעי כבר היה לי גור מחמצת עדין וריחני שהעברתי למיכל מרובע ונוח ושמרתי במקרר, מאכילה אותו כל שלושה ימים לפחות. טוב אז כך: הלחמים הראשונים היו שטוחים מידי, לעיתים מעט אבודים אבל הם מילאו את הבוקר שלי בריח אפייה חדש וטרי, היו טעימים ברובם וגרמו לי להתאהב בקסם שבתפיחה האיטית והארוכה של בצק שנח כל הלילה במקרר. את מחמצת השאור הראשונית שלי הכנתי מקמח מלא, מים ומעט יין אדום שערבבתי היטיב למרקם סמיך וחלק אליה הצטרפה בהמשך גם מחמצת תוססת מאוד בת שמונה שנים לפחות אותה קבלתי במתנה מאופה צרפתי ונדיב בשוק.

יום א׳; בתוך קערה רחבה מערבבים בכף נקייה 1/2 כוס קמח, 3 כפות יין אדום ו-3/4 כוס מים למרקם סמיך וחלק. מכסים בחתיכת בד דקיקה וקלילה ומשאירים פתח קטן לאיוורור, מניחים על אדן החלון.

יום ב׳ ; מוסיפים 1/2 כוס קמח ו-3/4 כוס מים ומערבבים היטיב, בעזרת ידיים נקיות מדמים תנועות קיפול ולישה בתוך הבצק, חוזרים על התהליך שוב כעבור שש שעות.

יום ג׳ ; מתחילים להופיע בועות קטנות על פני הבצק, ( סימן נהדר למרקם חיים של שמרי בר שמתחיל להתפתח ) במידה ולא מוסיפים כף גדושה של דבש טהור יחד עם 1/2 כוס קמח ו-3/4 כוס מים, מערבבים את הבצק בתנועות קיפול אווריריות לפחות פעמיים.

יום ד׳ ; מפרישים מחצית מכמות הבצק ונותנים לחבר/ה או זורקים, מאכילים שוב בכוס קמח וב-3/4 כוס מים. מערבבים שוב את הבצק בתנועות קיפול אווריריות ובכפות ידיים נקיות.

יום ה׳; מאכלים שוב ב-1/2 כוס קמח וב-3/4 כוס מים.

יום ו' :בועות אוויר קטנות וריח חמצמץ ועדין של גור שאור צעיר. אפשר להתחיל לאפות לחמים ראשונים.

IMG_1292
מחמצת שאור תוססת ומבעבעת, רגע לפני הכניסה לבצק: צילום טל סיון צפורין

מעברים את גור המחמצת למיכל אחסון מרובע עם מכסה תואם ושומרים במקרר. בשבועות הראשונים מומלץ להאכיל את גור השאור הצעיר שלוש פעמים בשבוע ולהתחיל באפייה של לחמניות שאור קטנות אותן קל יותר לעצב ולהתפיח. בהמשך יהיה כאן מתכון מיוחד ללחמניות שאור מלא קטנטנות ומעוצבות שאופים עם גור מחמצת צעיר וחדש, יהיה ריחני במיוחד.

לחמניות שאור כוסמין תוצרת בית
אפייה ביתית

10 תגובות

  1. היי תודה על ההדרכה להכנת המחמצת
    כשאתה אומר לחזור כל התהליך, למשל ביום השלישי הכוונה פעמיים גם להוסיף קמח ומים וגם לקפל ולערבב? או רק שרק פעולת הערבוב חוזרת על עצמה..?

    אהבתי

    1. הי הי ונעים מאוד להכיר. הכוונה היא האכלה פעם אחת. אך עירבוב ותנועות קיפול כמה פעמים ביום שאפשר. תנועת העירבוב גורמת לשמרי הבר באוויר להתיישב בתוך הבצק בצורה טובה. כמו שכתבתי הכנת מחמצת שאור איננה מדע מדוייק. כל מה שאנחנו רוצים שיקרה בתור התחלה זה לייצר סטרטר. בצק עם שמרי פרא מלא בבועות שאיתו נוכל להתפיח את הבצק. 17 שנים אני אופה וזהו תהליך שמצריך זמן, ניסיון אורך רוח וסיפוק מהתוצאה. בהצלחה רבה; רויטל

      אהבתי

      1. נעים להכיר גם לי רויטל, ותודה על המענה המהיר
        זו הפעם הראשונה בשבילי שאני מכינה מחמצת,
        אני יוצאת לדרך סקרנית 🙂 תודה לך על העזרה

        אהבתי

    1. הי רות, לא. שפכי את המים וערבבי לתוך העיסה בתנועות קיפול 1/2 כוס קמח. חזרי על הפעולה הזאת כמה פעמים. ערבבי היטיב את הבצק ותתני לשמרי הבר להתיישב בתוכו. התהליך מצריך זמן וסבלנות ולא תמיד זה מצליח. כתבי לי איך יוצא. ממילצה לך לקרוא את כל מתכוני הלחם בבלוג ואת פובט המחמצת ולהבין את התהליך. בהצלחה רבה 💗

      אהבתי

      1. מה זה שמרי בר?
        זה היום השלישי יש מלא בועות יש ריח ויש מלא מים.
        האם להוסיף מים או רק קמח?
        תודה

        אהבתי

      2. שמרי בר אילו שמריים טבעיים שנמצאים באוויר אם יש מלא בועות ויש מלא ריח זה נהדר ממש. תשלחי תמונה. כמו שזה נשמע לי תזרקי חצי מהכמות ותוסיפי חצי כוס קמח. המרקם צריך להיות מרקם של טחינה. אנחנו לא רוצים לראות מים מופרדים למעלה. מלמעלה. מציעה לך להמשיך לקרוא ולחקור. זה לא משהו שלומדים ביום. זהו ניסוי וטעייה. מערבבים. מנסים ולומדים בכל פעם משהו חדש אחר ומיוחד. זה מצריך סבלנות וכוח רצון.

        אהבתי

כתיבת תגובה