תבשיל סמיך וחורפי של שעועית שחורה עם עגבניות קוקוס וכוסברה

image
מאחורי עדשת המצלמה ; טל סיון צפורין

יותר מכל אני אוהבת את מלאכת "הכישוף" הנעימה של התקנת תבשילים עמוקי טעם וצבע וניחוח. סירים גדולים וכבדים שמולהטים על להבת האש הגלויה לוכדים בתוכם טעמי בישול נפלאים של ירקות, שורשים ותבלינים. ההמלצה היא תמיד לתבל לאט ובמתינות, לתת לתבשיל לשים בו את טעמיו בפשטות מבלי להפריע יתר על המידה לשילוב הטעמים השמיימי, להרמוניה ולחגיגת שכבות הצבעים הריחנית שקוראת מעצמה עכשיו בתוך הסיר.

תבשיל שעועית שחורה עם עגבניות קוקוס וכוסברה

מלבד סירי אורז שכיסויים הכרחי ונחוץ לשם קבלת גרגירים אחידים, מושלמים ויפים, לעולם אעדיף לבשל בסירים פתוחים לרווחה על להבה נמוכה מאוד עד שפני התבשיל מתלכדים ומצטמצמים לפיסת אושר טעימה ומושלמת. משתמשים בשעועית שחורה מבושלת ורכה וכך שומרים על טעמם המתקתק והרענן של עגבניות אדומות ובשלות של תחילת הקיץ. החריפות מחמיאה מאוד לתבשילים מהסוג הזה ואתם מוזמנים לתבל ביד נדיבה יותר.

החומרים לשש מנות ;

  • שתי כוסות שעועית שחורה מבושלת ורכה
  • 2 בצלים סגולים קלופים וחתוכים גס
  • 7 שיני שום שלמות קלופות
  • 2 סמ' שורש ג'ינג'ר טרי ללא הקליפה, חתוך דק
  • רבע פלפל צ'ילי ירוק חתוך { לא הכרחי )
  • 5 עגבניות גדולות קלופות וחתוכות גס
  • 1/2 כוס קרם קוקוס
  • צרור עלי כוסברה טריים חתוכים דק
  • 4 כפות שמן זית
  • לתיבול; גרגירי כוסברה קלויים וכתושים, גרגירי כמון קלויים וכתושים, גאראם מסאלה,  צ'ילי גרוס, מלח גס
במטבח 
  1. מלהיטים סיר גדול וכבד על להבת הגז, מוסיפים את הבצלים הסגולים, 4 שיני שום שלמות, פיסות הג'ינג'ר ואת פלפל הצילי הירוק, מוסיפים כף או שתיים של שמן זית ומאדים כשמונה דקות על אש נמוכה { מערבבים מידי פעם } עד שתערובת הבצלים שחומה וקרמלית. מוציאים את תכולת הסיר הלוהטת לקערה ומניחים רגע בצד.
  2. מוסיפים אל הסיר כף שמן זית ואת שלושת שיני שום הנותרות ומלהיטים דקה, מוסיפים את העגבניות הקלופות ומערבבים היטיב הכל יחד שתיים – שלוש דקות, מוסיפים 1/4 כוס מים ומבשלים כחמש דקות.
  3. מצרפים אל הסיר את תערובת הבצלים, מוסיפים 1/2 כוס קרם קוקוס וטוחנים היטיב לקרם אחיד וחלק.
  4. מוסיפים אל הסיר את השעועית הרכה מביאים לרתיחה ומתבלים ; 1/2 כפית גרגירי כוסברה כתושים, 1/4 כפית גראם מסאלה, קמצוץ פלפל צ'ילי יבש גרוס, מלח ומעט כמון קלוי וטחון בהתאם לטעם שאוהבים, מוסיפים 1/2 כוס מים ומבשלים עם אש נמוכה, נמוכה למיזוג טעמים כשלושים דקות לערך עד שהרוטב מסמיך והשעועית נמסה לתוכו, אם יש צורך  מוסיפים עוד מים. טועמים ומתקנים את התיבול.
  5. מוסיפים המון עלי כוסברה טריים ומביאים יפה אל השולחן.
  6. לתבשיל הזה יש טעם נהדר של עגבניות  אדמדמות ומתקתקות והוא נהדר עם לחם הודי שטוח או עם תלוליות של אורז בסמטי ריחני אך כל תוספת תתאים.
image
צילומים נפלאים של טל סיון צפורין

4 תגובות

כתיבת תגובה