מרק מיסו עם טופו, איטריות וירקות

image
צילומים | טל סיון צפורין

מיסו | מחית סמיכה, עזת טעם ומלוחה מאוד המשמשת להכנת מרק המיסו המסורתי, לתיבול ולהעצמת טעמם של מאפים ותבשילים. המחית העשויה פולי סויה וסוגים שונים של דגנים נוצרת בתום תהליך ארוך וממושך של התססה ושימור בתוך חביות עץ עתיקות. בתחילה מושרים הפולים ואז מורתחים בתוך סירי לחץ גדולים, נמעכים ומעוצבים לכדורים שנדחסים אל תוך כדי אורז ונתלים מתחת לבתים למשך כשלושים ימים. בזמן הזה מתפתח עובש על גבי הכדורים { אילו הם המיקרואורגניזמים} והם מוכנסים לתוך חביות יין גדולות יחד עם עובש מיוחד הנקרא קוז’י ותמיסת מלח מרוכזת מאוד לתהליך פירוק והתססה של חודשים ארוכים ושנים. בתקופה הזאת מתפרקים החלבונים ונוצרים משקעים ונוזלים. ככול שתהליך התסיסה נמשך זמן ארוך יותר ונצמד לכללי המסורת הקפדניים בני 400 השנים כך טעמיו של המיסו עשירים, עמוקים ומלאי צבע וטעם. הנוזלים שנוצרים בתהליך התסיסה הארוך הם רוטבי הסויה השונים שרובנו מכירים, המשקעים שנוצרים בתהליך הם מחית המיסו הדחוסה ועזת הטעם. קיימים סוגים רבים של מיסו וכל אחד מהם מקבל את צבעו ואופיו מסוג הדגן שתסס יחד איתו ושאחראי על טעמו. הלבן עדין טעם וצבעו הבהיר מאפשר לו להשתלב בתוך סוג מסויים של מאכלים מבלי לצבוע אותו. האדום מרקמו רך מאוד וריחו וטעמיו חזקים מאוד. זה השחור שעשוי פולי סויה אורגניים ושעורה מזכיר מאוד בטעמו ובצבעו רוטב סויה מרוכז מאוד ומכל סוגי המיסו השנים מצאתי שנוח יותר להתרגל לטעמו. כיום מנסים לקצר תהליכים אך מיסו שלא יושן מספיק זמן אינו מכיל את אכויותיו הראשוניות של המיסו המקורי. המיסו מכיל אינזימים חיים וחומצות אמינו חיוניות ואכילתו מחזקת את מערכת החיסון ואת מערכת העיכול ומספקת לגוף כמות גדולה של נוגדי חימצון וחיידקים ידידותיים, מונעת מחלות ומנקה רעלים מהגוף. בגלל כמות המלח הגדולה הקיימת בתוך המיסו יש להשתמש בו במידה ולא להפריז באכילתו. כמות החלבון והברזל הגדולות שהוא מכיל הופכת אותו לאידיאלי לצמחונים ולטבעונים ועושר הטעמים שהוא מייצר מספק את התשוקה העזה למאכלים ותבשילים עמוקים ומיוחדים. את המיסו לא מרתיחים; מוציאים מתוך המרק המוכן שני כוסות של נוזלים צלולים טרם רתיחתו, טורפים לתוכו 3 כפות גדושות של מיסו ומחזירים אל הסיר. עוד על מיסו תוכלו להכנס לקישור הזה, אורי מאיר צ'יזיק כותב כאן כל כך יפה.

image

מרק מיסו שחור עם טופו, איטריות סובה וירקות

כבר שבועיים שלמים שמתבשלים כאן סירים גדולים ומבריאים של ״מרקי ארוחה״ עשירים ומלאי טעם. המחשבה על קערות מרק גדושות ויפות ובתוכן ירקות טריים שמתבשלים בזריזות בתוך נוזלי המרק ושומרים על פריכותם ומרקמם, קוביות טופו רכות ומתובלות ואיטריות דקיקות וארוכות שמשתכשות בתוך נוזליו הכהים והטעימים של ציר המיסו ויוצרות תסבוכות צבעוניות שנערמות על מזלג מטבח פשוט ממלאת את הפה בטעמים אוממים נהדרים. בתחילת השבוע אני רוקחת ציר של שורשים לבנים יחד עם שורש ג'ינג'ר טרי ופטריות שיטאקי יבשות, הירקות מנדבים למים את טעמם ומוצאים מהסיר בתום הבישול, הפטריות נחתכות ומוקפצות יחד עם שמן שומשום ותבלינים והם הבסיס לכל המרקים שיקרו כאן השבוע; לחלקם אוסיף איטריות אורז רחבות ושמנמנות או איטריות סובה דביקות, מעט קוביות טופו, אצות וואקמה ירקרקות, ירקות פריכים שאינם מצריכים בישול ארוך ויכולים להאכל נאים וחופן קטן של עשבים חריפים וטריים.

image
צילומים | טל סיון צפורין
במטבח
  1. מכינים ציר מרק מתובל וטעים; מביאים לרתיחה ליטר וחצי מים נקיים יחד עם ירקות שורש לבנים, פיסת שורש ג׳ינג׳ר טרי ופיטריות שיטאקי יבשות. מנמיכים את האש ומבשלים על להבה עדינה כשעה לערך.
  2. מסננים את הירקות מנוזלי הציר ומחזירים את הסיר אל האש.
  3. חותכים את פיטריות השיטאקי לרצועות דקיקות ומקפיצים במחבת לוהטת יחד שמן שומשום וצ׳ילי, מוסיפים למרק.
  4. מוסיפים למחבת החמה 200 גרם קוביות טופו ומקפיצים אותן כמה רגעים עד שהן זהובות ויפות, מוספים גם אותן למרק.
  5. מוסיפים אל הסיר 1/2 חבילה של איטריות סובה מבושלות, תפרחת יפה של ברוקולי אורגני חתוכה למקטעים קטנים, מעט פרחי כרובית צחורים וחופן קטן של אצות וואקמה. מביאים את הסיר לרתיחה ומסירים מהאש.
  6. מוציאים שני כוסות נוזלים צלולים של המרק לתוך קערה וטורפים לתוכה 3 כפות של משחת מיסו שחורה, מחזירים את הנוזלים המתובלים למרק, טועמים ומתקנים את התיבול.
  7. יוצקים אל תוך קערות גדולות כפות גדושות מהמרק, מוסיפים בצל ירוק קצוץ, שומשום שחור ונגיעה עדינה של שמן שומשום קלוי. עורמים על המזלג תלוליות של איטריות וירקות או לוגמים בכפות או גם וגם. הנאה צרופה. לעמוד הבית, לבישול ביתי ובריא, לבלוג
image
צילום | טל סיון צפורין
מקורות: מאמרו של אורי מאיר ציזיק – מיסו יפני-ארץ ישראלי

כתיבת תגובה