התחלות מתוקות של קיץ; טארט נקטרינות עם קרם קוקוס ושקדים

image

את הטארט הראשון והיחיד {כמעט} שהכנתי בחיי אני אופה לראשונה במטבח העץ הגדול והיפה בדירת השותפים החלומית והירושלמית שלי {נחלאות הציורית, רהיטי עץ משופצים צבועים בסגול ותכול, חלון ענק בסלון שמתוכו אפשר בקלות לעקוב אחרי ערימות השלג הנופלות בחורפים הקפואים [אלו היו שנים של חורפים מושלגים של ממש ונוטפי געגועים ] }: טארט פירות שופע ריחות נדיבים של הררי חמאה ווניל, אגסים מוצקים ויפים שמתבשלים בסירופ סוכר וקינמון ואז נחתכים בדיוק ונפרסים כמניפה יפה על גבי קרם השקדים הענוג {כך במתכון המקורי} מביאה מהשוק בקבוק רום וליקר אמרטו ומקל וניל וכיאה לעצות לאופים מתחילים בספרי הבישול מנסה להיצמד כמה שיותר להוראות המדויקות. "העבודה" על הטארט שהתחילה בשעות הבוקר המקדמות וגלשה לשעות הערב התבררה כפחות רומנטית ובהירה; הבצק הפריך נדבק בעקשנות של ממש לנייר האפייה, האגסים סירבו להחתך יפה ולהסתדר בשלמותן על גבי הקרם וריחות החמאה האפויה והרום היו מעט מורכבים ומתוחכמים לילדת כפר שגדלה בבית של עוגות תפוזים גבוהות וצחורות, פירות שנאכלים טריים היישר מהעץ, ריחות פרדסים ושאר תענוגות חיים פשוטות.

image
צילומים : טל סיון צפורין

המון, המון שנים אחרי ואני אופה אותו שוב. עכשווי ומותאם לתקופה. מזיזה הצידה הרים של חמאה וגינונים של משטר אפייה קפדני. יודעת בדיוק את הרגע הנכון בו מוכרחה להפסק פעולת מעבד המזון {רגע אחד שחוסך התעסקות ארוכה עם ניירות אפייה רבים, בצקים עקשניים ומסורבי רידוד וסינרים מאובקים מידי} מנצלת את 1/2 השעה בה מבלה הבצק במקפיא לקיפולי כביסה ריחנית ולסידור קליל של הבית {שישאר כך בדיוק רגע אחד לפני שיכנסו לתוכו שלושה ילדי בית ספר וגן צוהלים והכל יתבלגן שוב} מחליפה את מניפות האגסים בחצאי ירח של נקטרינות כתמתמות ראשונות של תחילת הקיץ ומגלה כמה אני אוהבת את הטארט הזה עדין ובמתיקותו החדשה הנעימה וכמה מחמיאים לו טעמי הקוקוס והשקדים.image

טארט נקטרינות עם קרם קוקוס ושקדים

את המתכון לקלתית הבצק אני משאילה מהמתכון לפאי התפוחים האהוב כל כך כאן ועושה בו שינויים קטנים שיוכלו לשאת בתוכם את קרם הקוקוס -שקדים ואת חצאי הנקטרינות המתובלות בסוכר חום, וויסקי וקינמון. לרסק התפוחים שמור מקום של כבוד באפיית עוגות טבעוניות. טעמיו כאן כמעט שאינם מורגשים והוא אחראי למרקם האוורירי והאחיד ולעדינות הטארט {והנהדר מכול הוא שאפשר להכין אותו בקלות גם בבית מתפוחים אבודים שנותרו במגירת המקרר: מכניסים למעבד המזון שלושה תפוחים קלופים ומנוקים מליבה חתוכים גס ומעבדים עד לקבלת קרם אחיד וחלק } את קלתית הטארט אופים בחום בינוני ובזהירות רבה רק עד הרגע בו שוליו מזהיבים ופניו אפויים אך עדיין נותרים בהירים. מקררים, ממלאים ואופים.

image
לקלתית הבצק הפריכה
  • 1/4 1 כוסות קמח כוסמין בהיר
  • 1/3 כוס קמח שקדים
  • מיץ וקליפה מלימון יפה וצהוב
  • 2 כפות אבקת סוכר חום
  • 3 כפות שמן קוקוס
  • 1/2 כוס קרם קוקוס
  • 1/2 -1/4 כוס מי קרח
image
לקרם קוקוס שקדים
  • כוס ורבע שקדים פרוסים
  • 3 כפות אבקת סוכר חום {או קצת יותר בהתאם למתיקות שאוהבים}
  • 1/2 כוס רסק תפוחים
  • 3 כפות קוקוס טחון
  • כפית קליפת לימון מגורדת
  • 1/2 כוס קרם קוקוס
  • כף ליקר שאוהבים
  • 2 כפות קמח כוסמין + קמצוץ קטנטנן של אבקת אפייה
לנקטרינות המתובלות

8 נקטרינות בשלות, פרוסות לחצאי ירח ומושרות כ-1/2 שעה בשתי כפות סוכר חום, כפית קינמון ושתי כפות וויסקי.

image
צילומים: טל סיון צפורין
במטבח
  1. מתחילים בהכנת קלתית הבצק הפריכה; מכניסים למעבד המזון קמח, שקדים טחונים, שמן קוקוס, קרם קוקוס, אבקת סוכר חום, מיץ וקליפה מלימון טרי ומעבדים בפולסים אחדים מספר שניות רק עד לקבלת מרקם פירורי. מוסיפים את מי הקרח בהדרגה דרך פתח המעבד רק עד לקבלת כדור בצק  {מקפידים לא לעבד יתר על המידה} מוציאים את כדור הבצק לנייר אפייה, מקמחים קלות, משטחים מעט ומכניסים למקפיא ל-1/2 שעה לפחות. מחממים את התנור לחום של -170 מעלות. מוציאים את הבצק מהמקפיא מרדדים למלבן אחיד ויפה ומעבירים בעזרת נייר האפייה אל תבנית הטארט. משטחים שוליים וקצוות בצק עבים, מנקבים את הבצק לכל אורכו בעזרת קצותיו של מזלג, מניחים נייר אפייה עם משקולת ייעודית מעליו ואופים 10 דקות ראשונות, מוציאים את ניר האפייה יחד עם המשקולת ואופים עוד 10 דקות נוספות עד שפני הקלתית זהובים קלות. מוציאים מהמתנור ומקררים מעט.
  2. מכינים קרם קוקוס שקדים;  מכניסים למעבד המזון שקדים פרוסים, קוקוס ואבקת סוכר ומעבדים מספר דקות עד לקבלת מרקם אוורירי, מוסיפים קרם קוקוס, קליפת לימון מגורדת, ליקר ורסק תפוחים ומעבדים עד למרקם קרמי ואחיד { כאן ההמלצה שלי היא לטעום את הקרם ולתקנו בהתאם לטעם האישי: חיזוק אלכוהולי, תוספת רעננה של לימון מגורד, כף ריבת משמשים תוצרת בית או כל תוספת אחרת יעשו פלאים לטעמיו של הטארט} מוסיפים קמח וקמצוץ אבקת אפייה ומעבדים רק עוד רגע.
  3. משטחים את קרם הקוקוס שקדים על תחתית הטארט באחידות, מסדרים שורות יפות של נקטרינות, בוזקים מעט סוכר חום ואופים במרכז התנור כ- 35 דקות עד שהקרם מזהיב יפה והנקטרינות קרמליות. מוציאים מהתנור ומקררים על גבי רשת. אוכלים חמים או עד שמתקרר מעט. הטארט בשיא פריכותו ביום האפייה ויכול להשמר במקרר עוד יום לפחות.
לתפריט האביב של המטבח

2 תגובות

כתיבת תגובה