כופתאות סולת רכות טובלות בתוך מרק דלועי סתיו עם מנגולד, סלרי ולימון

זה כל מה שהם רוצים כשהם חוזרים הבייתה מבית הספר. יד חמה ואוהבת שמלטפת להם כפות ידיים עובריות, קטנטנות ועדינות. וצלחת אחת יפה של תבשיל ירקות וכופתאות. לשבת איתם להסתכל להם בעיניים, להגיש להם צלחת אחת ועוד אחת ולראות איך הבטן הקטנה שלהם שמחה כל כך. גדלתי בצד האחר. זה שיודע להפוך סולת לפתיתי זהב רכים שסופגים לתוכם תבשילי ירקות מהבילים או להכין מהם בצק מתוק שעוטף מילוי תמרים טעים ואלוהי. את מלאכת הכנת הבצק לכופתאות הקובה מעולם לא זכיתי לקבל בירושה. לקחו לי המון שנים, קילוגרמים רבים של סולת והמון נסיונות ומתכונים עד שקיבלתי עצה משכנתי רחל האהובה. כמה מים ? כמה שנכנס. מעולם לא מדדה, ואין ברשותה מתכון קסם. הבצק שלה עשוי 💯 אחוז סולת ללא בורגול והסוד הוא להרגיש את הבצק. יותר מידי מים יצרו בצק רך מידי כזה שהכופתאות שלו יתפרקו בתוך המרק, בצק יבש מידי יצור מרקם דחוס וכבד { הניסיון האישי שלי מלמד אותי שגורלו של הבצק נקבע ברגע הערבוב הראשוני של המים והסולת } הסוד הוא להכין את הבצק ולתת לו לנוח , ללוש שוב ושוב עד שהוא רך גמיש ונוח לעבודה. ברגע שהידיים יודעות ליצור את הבצק הנפלא הזה כל השאר כל כך יותר פשוט. המרק הוא אחד האהובים עלי בעולם ונהדר בפני עצמו. המון המון דלועים, סלרי, צרורות מנגולד ירוק ועלי פיטרוזיליה { כולם מחקלאות אורגנית ומגיעים מכל רחבי הארץ } וטעם מילוי הפטריות הזהוב שחבוי בתוך הכופתאות עובר אל תוך המרק ומשתלב בו נפלא.

כופתאת סולת רכה וגדולה טובלת בתוך מרק ירקות מלא טעמים ניחוחות וצבעים זה מה שיחכה היום לילדי בית הספר שלי. בצק סולת רך וגמיש עוטף מילוי של פיטריות "נח" בתוך קערת מרק ללא כל תיבול ומקבל את כל הטעמים מאידוי נכון ומהטעמם הנפלאים של הירקות. אני אוהבת לבשל את הכופתאות בישול ראשון בסיר נפרד ואז להוסיף בכל פעם את הכמות הדרושה למרק. אני כל כך אוהבת מנגולד אז אני מוסיפה כמויות גדולות ויפות ממנו. חלק נכנסים לשלב האידוי הראשון, חלק לשלב הבישול וחלק נכנסים אל הסיר ממש בתום הבישול וכך העלים שומרים על צבעם היפה. תבלינים ; כמעט ולא מצאתי להם שימוש כאן טעמי הירקות כל כך טובים והשילוב של בצק הסולת עם מילוי הפטריות העדין משתלב כה יפה עם טעמי המרק.

לבצק ולמילוי ;

  • 1/2 קילוגרם סולת
  • מלח , שמן זית, מים
  • שלוש כוסות פיטריות פורטבלו ללא הרגל, קצוצות דק
  • 1/4 כוס פיטרוזיליה קצוצה דק

למרק

  • כרשה יפה שטופה היטיב וחתוכה לעיגולים דקים
  • בצל לבן קצוץ דק
  • שלוש צרורות מנגולד שטופים היטיב, קצוצים מופרדים לחלק הירוק והלבן ( משתמשים רק בשליש מהחלק הלבן, את היתרה שומרים לתבשילים או מאפים אחרים )
  • כף או שתיים של סלרי שטוף מופרד לעלים וגבעולים { שימו כמה שאתם אוהבים }
  • דלורית קלופה נקייה מגרעינים וחתוכה לקוביות
  • דלעת יפנית קלופה, נקייה מגרעינים וחתוכה לקוביות
  • שתי דלעות ערמונים גדולות קלופות שטופות וחתוכות לקוביות
  • 2 לימון פרסי שחור
  • 1/4 כוס מיץ לימון טרי
  • 2 כפות פיטרוזיליה קצוצה דק

במטבח

  1. מתחילים בהכנת הבצק לכופתאות ; מערבבים סולת, שמן ומלח. יוצקים מים עד כיסוי ( המים צריכים לעבור את פני הסולת בשתי סמ' לערך ) ומניחים בצד לספיגה ראשונה של חצי שעה { ההמלצה שלי היא לעבוד לפחות עם חצי קילו סולת זה הופך את הלישה לנוחה ובטוחה יותר )
  2. בכפות ידיים לחות לשים מספר דקות את תערובת הסולת. יוצקים כף או שתיים של שמן זית ומשאירים למנוחה של חצי שעה. ממשיכים כך כמה פעמים עד שהבצק רך וגמיש וקל לגלגל ולמלא אותו { לפעמים זה יקרה מהר יותר, לפעמים זה יקח קצת יותר זמני מנוחה ולישה }
  3. מכינים את המילוי ; מחממים מחבת ברזל גדולה כבדה ומקפיצים בתוכה 1/3 מהפטריות הקצוצות מוסיפים כף או שתיים של שמן זית ומזהיבים שתי דקות. מעבירים לקערה וממשיכים עוד פעמיים עם שאר הפטריות. { מקפידים על מחבת גדולה וחמה מאוד כדי להוציא מהפיטריות טעמים טובים במיוחד }
  4. מוסיפים פיטרוזיליה קצוצה ומניחים להתקרר .
  5. מכינים את המרק ; מחממים סיר גדול וכבד על להבת הגז ; מוסיפים כרשה, בצל, שליש מכמות המנגולד, גבעולי סלרי וכף שמן זית ומאדים כעשר דקות עם שהירקות שקופים ויפים ,
  6. מוסיפים ליטר וחצי מים, לימון פרסי, כפית מלח ואת הירקות הכתומים ומבשלים ברתיחה עדינה עדינה כשעה לערך.
  7. ממלאים את הכופתאות ; מחלקים את בצק הקובה ל- 15 כדורים קטנים ומניחים על גבי נייר אפייה משומן במעט שמן זית. משטחים כל חלק לעיגול דק, ממלאים בכף של מילוי הפטריות. סוגרים היטיב את הקצוות. מהדקים ומשטחים. ממשיכים כך עם שאר עיגולי הבצק.
  8. מרתיחים שני ליטרים מים וכף מלח בסיר גדול. מבשלים בכל פעם שלוש / ארבע כופתאות עשר דקות לערך. מוציאים בעזרת כף גדולה מחוררת ומניחים על גבי נייר האפייה.
  9. מוסיפים אל המרק את השליש השני של עלי המנגולד הירוק, עלי סלרי, מיץ לימון ומבשלים עוד עשרים דקות. טועמים ומתקנים את התיבול.
  10. יוצקים שתיים שלוש מצקות של המרק אל תוך סיר רחב, מוסיפים כופתאות קובה כמספר הסועדים ( אחת לכל סועד ) ומבשלים ברתיחה עדינה עדינה עוד כחצי שעה, מוסיפים אל הסיר את עלי המנגולד הנותרים.
  11. מגישים ; יוצקים שתי מצקות גדולות ויפות לכל סועד, מניחים כופתאה אחת במרכז הצלחת. מגישים עם מיץ לימון טרי, צ'ילי גרוס { ממש קמצוץ קטן } פיטרוזיליה טרייה ושמן זית.
  12. כל כך כל כך טעים. המילוי של הפטריות מעטפת הקובה, דלעות הקיץ והירוק של עלי המגולד שסופג לתוך המרק הזה טעמים כל כך מיוחדים וטובים.
  13. סתיו נעים יפה ובריא, רויטל 💛💜⁦❤️⁩ לסל הכנעני

הי אני רויטל בחזרה לעמוד הבית | לבלוג המתכונים | לסדנאות הבישול הבריא | לבישול ביתי ובריא לאם וליולדת

2 תגובות

כתיבת תגובה